Jest to przedszkole, utworzone przez Rodziców i wychowawców dla dzieci i dlatego musi się różnić od przedszkoli stworzonych przez teoretyków i metodyków.

Co, w skrócie można powiedzieć o specyfice naszego przedszkola?

Jest to przedszkole, utworzone przez Rodziców i wychowawców dla dzieci i dlatego musi się różnić od przedszkoli stworzonych przez teoretyków i metodyków. Na czym polegają te różnice?

Pomieszczenia, w których przebywają dzieci są odpowiednio zaprojektowane. ściany mają pastelowe kolory, najczęściej w odcieniach różu. Wyposażenie sal jest funkcjonalne i estetyczne, tak aby mogło być źródłem dziecięcych inspiracji. We wnętrzu znajdują się szlachetne przedmioty, a więc zabawki wykonane z drewna, lalki szyte z jedwabiu i bawełny, drewniane kołyski, konik na biegunach, wypchane runem owczym zwierzątka. Materiał dydaktyczny jest pochodzenia naturalnego. Dzieci dostają do swoich rąk pachnący wosk pszczeli, zamiast brudzącej plasteliny, malują farbami roślinnymi, które nie tworzą "brzydkich" obrazów, słuchają muzyki wydobywanej z instrumentów nie dających fałszywych dźwięków (cytra, lira ,trójkąt).

Chcemy by dziecko przebywając w takim przedszkolu, w otoczeniu najlepszych i szlachetnych przedmiotów wykształciło w sobie pozytywne nawyki w zachowaniu, indywidualną wrażliwość estetyczną. Jesteśmy w pełni świadomi faktu, że nasze przedszkole oferuje dzieciom poznanie innego świata, będącego częstokroć w opozycji do tego, z czym spotykają się na co dzień. Ale takie kierowanie dziecięcymi doświadczeniami jest szansą na kształtowanie innego człowieka, bardziej wrażliwego, otwartego na los innych, radzącego sobie z życiowymi problemami i radościami.

Wiemy, że przedszkolak chce się przede wszystkim bawić. Dobrze zorganizowana zabawa jest dla niego nauką, a nauka zabawą. Żyjąc w swoim świecie nie potrafi jeszcze odróżniać siebie od otaczającej go rzeczywistości. Jego myśli są żywe i pełne fantazji, z ich pomocą kreuje swój własny świat. Respektowanie faktu, że zabawa jest podstawową formą działalności dziecka, stawia przed nauczycielem zadanie mądrego jej zorganizowania. Nauczyciel w przedszkolu zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa, atmosferę swobody i pewności, rozwój nieskrępowanej ekspresji. Rozwija i podtrzymuje u dziecka wiarę we własne siły i możliwości kreowania własnego "ja", poczucia, że świat jest piękny, prawdziwy i dobry. Staramy się nie przeszkadzać temu procesowi, wzmacniamy go, stwarzając dzieciom dogodne warunki rozwojowe.

Mamy świadomość, że dorośli bardzo silnie oddziałują swym przykładem na rozwój i formowanie się osobowości wychowanków. Dziecko w wieku przedszkolnym uczy się głównie przez naśladowanie, a także odkrywanie i przeżywanie.

W naszym przedszkolu żyjemy w rytmie pór roku, w cudownym świecie bajek, baśni, legend i realistycznym świecie pieczenia chleba, sprzątania i świętowania. Nasze przedszkole stwarza możliwości poznawania świata wszystkimi zmysłami poprzez szeroką działalność artystyczną.

Dużą uwagę przywiązujemy do przebywania dzieci na świeżym powietrzu. Prawie codziennie, bez względu na porę roku, wychodzimy bawić się do naszego ogrodu i spacerujemy.

Zapewniamy dzieciom cztery zdrowe posiłki, przygotowywane z uwzględnieniem wymagań dietetycznych małego dziecka.